Bosgra Onderzoek

Korte wachttijd bij klinieken in Nederland

Nederlanders kiezen voor kliniek in plaats van ziekenhuis vanwege korte wachttijd

De korte wachttijd is na de deskundigheid van de artsen, de belangrijkste reden om voor een kliniek te kiezen in plaats van een ziekenhuis. Uit de Benchmark Klinieken van november 2012 blijkt dat 70% van de patiënten binnen twee weken terecht kan bij een kliniek. 96% van de patiënten vindt deze wachttijd kort.

De Benchmark Klinieken van Zelfstandige Klinieken Nederland en het onafhankelijk bureau Bosgra Onderzoek geeft een beeld van de relatieve waarde van de cijfers van klinieken voor zorgverzekeraars en instanties zoals de Inspectie voor de Gezondheidszorg. De benchmark is gebaseerd op het ZKN Klanttevredenheidsonderzoek. Klinieken krijgen in dit patiënttevredenheidsonderzoek gemiddeld een 8,5 van patiënten als algemeen rapportcijfer. Er hebben 11.811 patiënten van zelfstandige klinieken deelgenomen aan het branche brede tevredenheidsonderzoek. Onder andere de grote klinieken van Nederland zoals Bergman Clinics, Equipe Zorgbedrijven en Medinova hebben deelgenomen aan dit onderzoek. Op www.zknklanttevredenheidsonderzoek.nl is meer achtergrondinformatie te vinden.

Onderdeel Benchmark Klinieken
Informatievoorziening voorafgaand aan de behandeling 8,2
Bejegening door de behandelaar 8,4
Behandeling 8,3
Nazorg 8,1
Totaalindruk van de kliniek 8,5

.

Zelfstandige Klinieken Nederland
Zelfstandige Klinieken Nederland (ZKN) is een brancheorganisatie die ten doel heeft transparante kwaliteitszorg in de zelfstandige klinieken te bevorderen en daarmee de kwaliteit en het potentieel van de zelfstandige klinieken als professionele zorgaanbieder binnen de zorgmarkt te communiceren. Daarnaast behartigt ZKN de sociale, economische en maatschappelijke belangen van de aangesloten leden. ZKN vertegenwoordigt op dit moment al 133 zelfstandige klinieken die zowel verzekerde als niet-verzekerde zorg leveren. Dit aantal groeit snel. Om de doelstellingen te bereiken heeft ZKN het ZKN KEURMERK ontwikkeld en met succes geïntroduceerd. Dit is een landelijk erkend, gecertificeerd kwaliteitskeurmerk, waarbij de uitvoering in handen is van KIWA-keuringsinstituut, een onafhankelijke, professionele certificeringinstelling.

Bosgra Onderzoek
Het ZKN Klanttevredenheidsonderzoek wordt uitgevoerd door Bosgra Onderzoek. Bosgra Onderzoek is een onafhankelijk onderzoeksbureau gespecialiseerd in de zorg. Door het inzichtelijk maken van de kwaliteit van zorg leveren we een bijdrage aan kwaliteitsverbetering en het behalen van de strategische doelen van zorginstellingen. Wij heb jarenlange ervaring in het zo optimaal mogelijk inzetten van zorgonderzoek. We doen dit voor zorginstellingen zoals klinieken, ggz-instellingen en ziekenhuizen. We werken hierbij samen met o.a. ZKN, de Inspectie voor de Gezondheidszorg, KIWA en zorgverzekeraars. Bosgra Onderzoek is lid van de Markt Onderzoeks Associatie en een onderdeel van het adviesbureau Bosgra Marketing.

Laat een reactie achter

Vertel ons wat u denkt...
En als u een foto wilt achterlaten bij uw reactie maak dan een gravatar!

Bosgra Onderzoek